Bercakap tentang SPAM , sudah tentu, kebanyakan masa anda tidak mendapat apa-apa. Terdapat tempat khas dalam e-mel yang mengandungi e-mel yang diklasifikasikan sebagai SPAM . Malah, setiap hari kami menerima SMS SPAM daripada lanun dan nombor yang tidak dikenali. Bukan sahaja dalam e-mel, tetapi terdapat banyak media sosial dan blogger di luar sana bercakap tentang spam dan cuba mengelakkannya. Jadi apa itu spam?
Suka Tutorial Boss idea dan petua yang Google sendiri tidak suka. Oleh itu, topik kali ini ialah " Google tidak suka blog spam dan cara mengelakkannya ". Pertama, mari kita lihat penjelasan ringkas tentang SPAM dari pelbagai sumber di bawah.
Apakah SPAM?
SPAM ialah penggunaan peranti elektronik untuk menghantar mesej berterusan tanpa permintaan penerima. ( Wikipedia.com )
SPAM ialah mesej yang dihantar ke beberapa destinasi dengan kandungan yang sama dan dihantar kepada orang lain yang tidak mahu menerimanya, iaitu orang yang dihantar spam tidak tahu dan tidak tahu siapa pengirim mesej itu. tahu mereka fikir mereka mahukan berita atau tidak fikir mereka sedang mencari maklumat yang ada dalam berita.
SPAM ialah istilah untuk e-mel yang tidak diminta. Biasanya, pengirim menerima alamat e-mel penerima secara salah. Aktiviti spam memudaratkan penerima kerana ia menyebabkan peti masuk cepat terisi ( kuota melimpah ), jadi e-mel masuk lain tidak dapat melaluinya. ( Yahoo Answers )
SPAM , atau yang biasa dikenali sebagai mel sampah, ialah mel elektronik (e-mel), mesej segera, Usenet, kumpulan berita, blog, dsb. daripada pengguna komputer. adalah e-mel yang tidak diminta. SPAM tidak diperlukan oleh pengguna komputer kerana SPAM biasanya mengandungi iklan daripada syarikat yang mengganggu pengguna Internet. Kebiasaannya, SPAM akan dilihat sebagai masalah apabila jumlah email atau lain-lain dihantar dalam jumlah yang banyak. ( wildanrahmatullah.com )
Daripada pelbagai huraian di atas, dapat disimpulkan bahawa SPAM adalah satu tindakan (menghantar mesej/maklumat) yang dilakukan berulang kali dengan kandungan yang sama sehingga menimbulkan rasa bosan dan meluat kepada penerima mesej/maklumat tersebut. .
Bentuk dan pelakon
Orang yang menghantar spam dipanggil spammer. Tindakan menghantar spam dikenali sebagai spam
Bentuk spam biasa termasuk: spam e-mel, spam mesej segera, spam kumpulan berita Usenet , spam enjin carian web, spam blog, spam wiki, spam pengiklanan dalam talian, spam media sosial.
Contoh lain spam termasuk iklan, e-mel pesanan ringkas (SMS) ke telefon mudah alih, siaran di forum kumpulan berita yang mengandungi artikel yang mempromosikan artikel yang tidak berkaitan dengan aktiviti kumpulan berita dan spam enjin carian . ketahui kepopularan URL tertentu, spam dan blog, buku tetamu web, faks spam, iklan TV dan spam rangkaian.
Spam dihantar oleh pengiklan dengan kos operasi yang sangat rendah kerana mereka tidak memerlukan senarai mel untuk mencapai pelanggan yang dikehendaki. Disebabkan oleh halangan masuk yang rendah, banyak spammer muncul dan bilangan mesej yang tidak diminta meningkat. Akibatnya, banyak bahagian telah menderita. Selain pengguna Internet sendiri, ISP ( Pembekal Perkhidmatan Internet ) dan orang awam juga terjejas. Spam sering mengganggu dan kadangkala mengelirukan penerima. Spam melibatkan aktiviti yang melanggar undang-undang dan merupakan jenayah yang boleh dihukum di bawah undang-undang Internet. ( Wikipedia )
Langkah antispam
Pada dasarnya, kita tidak boleh menghapuskan SPAM, tetapi terdapat beberapa cara untuk menghapuskan kedatangan SPAM. Sehingga kini, tiada satu cara untuk menghapuskan SPAM , ia adalah untuk mengurangkan SPAM sedia ada . Kaedah yang digunakan secara meluas hari ini ialah mengautomasikan proses pengisihan antara e-mel SPAM dan bukan SPAM dengan menggunakan teknologi penapisan.
Perkara lain yang boleh membantu mengurangkan SPAM termasuk:
Jika boleh, gunakan alamat e-mel yang berbeza (selain daripada alamat e-mel tempat kerja anda) apabila berkomunikasi mengenai perkara bukan perniagaan, seperti senarai mel . Ramai pengedar SPAM menggunakan alamat senarai mel untuk melancarkan kempen mereka.
Aktifkan antivirus dan firewall peribadi anda pada PC anda. Kebanyakan SPAM hari ini mengandungi virus atau Trojan yang boleh menyekat sistem dan rangkaian komputer. Biasanya, program Trojan digunakan untuk menghantar e-mel SPAM ke alamat lain yang disenaraikan dalam buku alamat.
Dayakan antirelay atau lumpuhkan pemajuan sistem pada pelayan mel. Dengan cara ini, kami memastikan pelayan mel kami tidak digunakan sebagai destinasi transit e-mel SPAM . Anda boleh menyemak http://www.abuse.net/relay untuk melihat sama ada pelayan mel kami menerima penyampaian.
Gunakan ciri program e-mel yang boleh menggabungkan e-mel. Program e-mel seperti Microsoft Outlook dan Mozilla Thunderbird membenarkan pengguna menghantar mesej daripada orang dalam, rakan sekerja dan banyak lagi. boleh menggabungkan e-mel sebagai e-mel kumpulan. Dengan pengelompokan ini, walaupun ia tidak mengurangkan SPAM langsung, kita boleh mengutamakan membaca e-mel dan e-mel penting tidak bercampur dengan e- mel SPAM . ( http://wildanrahmatullah.com/2012/01/31/apa-itu-spam/ )
Sebab Google tak suka blog spam
Bayangkan anda adalah Google , apakah yang anda lakukan apabila anda menerima SPAM? Sudah tentu anda akan memadam mesej SPAM yang anda terima dan memadamnya, bukan? Sama juga dengan Google . Jadi ... bila blog kita ada SPAM , jangan salahkan Google kalau blog kita merangkak .
Bagaimana nak elak Blog Blog SPAM yang kami uruskan .
Jom follow (ini untuk pengguna blogger).
- Jangan terbitkan terlalu banyak catatan blog, cuba terbitkan maksimum 4 catatan dalam masa 24 jam.
- Pastikan setiap siaran mempunyai rangka masa yang berbeza dan tidak sama (cth catatan pertama pada 01:00, kedua pada 16:00, dsb.). Atau 1 hari 1 siaran adalah lebih baik.
- Blog biasanya dibuat dengan pautan terus ke rangkaian sosial Google Plus dan kami mengesyorkan agar setiap penerbitan kami sentiasa diubah hala ke Google Plus (dengan kata lain, penerbitan kami dikemas kini secara automatik di sana). Apabila anda melakukan langkah n. 1 dan 2 di atas, tiada masalah.
- Jika anda suka menulis banyak catatan tanpa menyediakan jadual penerbitan (biasanya blog ini ada petikan atau imej dengan petikan), sebaiknya jangan pautkan blog anda ke google plus secara automatik.
- Google lebih suka blog yang anda siarkan sentiasa menggalakkan pelawat untuk tinggal lebih lama di blog anda. Maksudnya di sini bukanlah untuk mencipta lebih daripada satu pautan keluar dari blog anda. Selalunya blog ni selalu tulis pasal membership untuk tarik ahli baru. Contohnya: Klik di sini (terus keluar dari blog) supaya blog anda ditinggalkan oleh pelawat. Jadi jangan tinggalkan terlalu banyak pautan.
- Jika anda suka menghiris dengan mudah (walaupun menghiris juga satu usaha), jangan menghiris terus seperti yang asal. Salin sekali lagi dan cuba jadikannya berbeza walaupun kandungannya sama.
- Pastikan kandungan blog anda sepadan dengan penerangan blog anda.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.